неділя, вересня 11

Особливості роботи з обдарованими учнями

З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов’язок кожного – знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з’являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому.
Мартін Бубер

Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: “Як знайти та визначити обдарованість?”. Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.
Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв школа відбиратиме в спеціалізовані школи чи програми, як навчатиме. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані діти?
  • Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
  • Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
  • Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
  1. Діти з незвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
  2. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості — у певній галузі науки (підлітковий вік).
  3. Учні, які не досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.

Завдання роботи з обдарованими дітьми:
  • Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
  • Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
  • Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
  • Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
  • Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
  • Орієнтація на потреби дитини.
  • Максимальне розширення кола інтересів.
  • Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
  • Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
  • Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
  • Професійно грамотним.
  • Інтелігентним, моральним і ерудованим.
  • Володіти сучасними педагогічними технологіями.
  • Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
  • Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
  • Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
  • Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
  • Стимулювати пізнавальні здібності учнів.
  • Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
  • Аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу.
  • Добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ.

Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.

За якими напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
  1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.
  2. Гурткова робота із предмета.
  3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
  4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
  5. Участь учнів 1—11-х класів у шкільній конференції «День науки» із захистом навчальних проектів.
  6. Участь в олімпіадах різного рівня.
  7. Участь у творчих конкурсах різного рівня
  8. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
  • Виявлення обдарованих учнів;
  • Складання діагностичних карт;
  • Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний)
  • Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
  • Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
  • Аналіз досягнутих результатів.
  • Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
  • Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
  1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
  2. Індивідуальна й диференційована робота.
  3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
  4. Залучення до участі у конкурсах різних рівнів.
  5. Залучення до участі у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.

Немає коментарів:

Дописати коментар